Sfecla de zahăr: beneficii şi contraindicaţii

Sfecla de zahăr

Sfecla de zahăr

Stresul, alimentaţia deficitară sau compusă din preparate ce fac rău organismului, consumul de cafea, tutun, alcool, prăjeli distrug încet-încet ficatul.

Şi cum acest organ este indispensabil bunei funcţionări a organismului uman, trebuie să avem grijă de el.

Chiar dacă e dulce, are doar 40 de calorii la o cană cu suc. Sfecla conţine potasiu şi acid folic, fapt ce o face excelentă în alimentaţia gravidelor, întrucât scade riscul apariţiilor malformaţiilor congenitale.

Unul dintre cele mai mari avantaje ale sfeclei este acela că poate fi consumată fie crudă, fie preparată, întrucât proprietăţile terapeutice nu se pierd.

Din când în când este indicat să urmăm o cură de legume, ce au ca rol detoxifierea ficatului.

Printre legumele care au acest efect se numără şi sfecla de zahăr. Însă aşa cum îi spune şi numele, sfecla, deşi are un mare conţinut de zahăr, nu afectează silueta.

Cea mai întâlnită modalitate de a consuma sfecla este de a-i bea sucul.

Cei dintre dumneavoastră care nu au un storcător electric nu trebuie să se descurajeze şi să creadă că nu pot beneficia de acest minunat suc.

El se poate obţine astfel: spălaţi rădăcinile foarte bine şi tăiaţi-le în bucăţi foarte, foarte mici. Acestea se dau prin maşina de tocat şi imediat se storc printr-un tifon.

Spre deosebire de alte preparate din sfeclă, sucul de sfeclă se bea în cel mult o jumătate de oră de la preparare. Altfel, proprietăţile sale se pierd.

Acest suc măreşte rezistenţa fizică a organismului. Astfel, conform unei echipe de cercetători britanici, nitratul conţinut de sfecla contribuie la reducerea consumului de oxigen – exerciţiile fizice devenind mai puţin obositoare.

Se sugerează că efectele sucului de sfeclă asupra rezistenţei organismului sunt mai mari decât cele obţinute în urma antrenamentului fizic regulat.

Totodată, băutorii de suc de sfeclă au nivel mai scăzut al tensiunii arteriale.

Sfecla de zahăr

Sucul are foarte multe vitamine, îmbunătăţeşte metabolismul, combate anemia şi distruge grăsimile depozitate pe ficat.

De asemenea, în sfecla se găseşte o combinaţie de sodiu şi calciu, ce elimină excesul calciului din organism.

Salata de sfeclă se recomandă în anemie, leucemie, reumatism, hipernervozitate, tuberculoză, cancere, gripă, demineralizări.

Aceasta se obţine dintr-un kilogram de sfeclă, pastă de hrean, ulei, oţet, sare (după gust). Foarte bine curăţată şi spălată, sfecla tăiată în cuburi se fierbe în apă cu sare.

Când este fiartă (se verifică la fel ca şi în cazul cartofilor) se scurge de apă şi se dă prin răzătoarea mare. Se amestecă apoi cu ulei, oţet şi hrean, după gust.

Sfecla de zahar conţine aproape 75% apă, proteine şi grăsimi brute. Este bogata în substanţe neazotate, mai ales zaharoză şi glucoză. Rădăcinile conţin celuloză, substanţe minerale şi vitaminele A şi C.

De asemenea, mai conţine principii active care ajută la reglarea funcţiilor ficatului.

Sfecla de zahăr

Ameliorează şi înlătură durerile de stomac şi stimulează pofta de mâncare. Frunzele şi rădăcinile sfeclei pot fi utilizate şi în uzul extern în tratamentul hemoroizilor sau al rănilor.

Sucul extras din rădăcini proaspete sau coapte de sfecla de zahar stimulează pofta de mâncare.

Frunzele crude de sfecla de zahar pot fi utilizate în formă de cataplasme sub ureche şi în jurul gâtului contra amigdalitei. Mai pot fi folosite în cazul panariţiului şi pentru maturarea furunculelor.

Frunzele de sfecla fierte şi transformate în terci pot fi folosite sub formă de cataplasme în cazul hemoroizilor, abceselor, tumorilor şi arsurilor.

Rădăcinile tăiate felii sau rase şi prăjite aplicate ca şi cataplasme pe răni infectate, contuzii şi în cazul amigdalitei sunt tratamente simple şi la îndemâna oricui.

În plus, sfecla de zahar folosită în bucătărie dă o savoare specială mâncării. Nu ezitaţi să o folosiţi alături de ceea ce folosiţi deja.

Sfecla de zahăr

Sfecla se poate consuma sub diverse forme, fie o putem stoarce cu ajutorul unui storcător și să bem sucul, fie o consumăm crudă sub formă de salată sau fiartă, fie în supă sau în piureuri, fie la cuptor.

O mulțime de preparate culinare pot căpăta savoare și un plus de vitamine prin simpla adăugare a sfeclei. Gustul sfeclei crude nu este însă acceptat de foarte multă lume cu ușurință, însă beneficiile pe care aceasta le aduce sănătății ne fac să ne gândim de două ori înainte să refuzăm o porție de sfeclă.

Aceasta poate fi introdusă chiar și în alimentația bebelușilor încă de la vârsta de 8 luni, sub formă de suc sau de piure sau în amestec cu alte legume. De asemenea, copiii și femeile însărcinate pot consuma regulat acest aliment, fiind un medicament pe care însăși natura ni-l oferă.

Sfecla este un complex de vitamine și minerale cum rar mai găsim și, în plus, vindecă tumori, afecțiuni ale ficatului, boli cardiovasculare, tulburari digestive, întărește imunitatea și este un puternic antiinflamator, detoxifiant și energizant.

Sfecla conține tot complexul de vitamina B, potasiu, mangan, vitamina C, vitamina A, magneziu, fosfor, iod, calciu, sulf, antioxidanți și fier, cu alte cuvinte tot ceea ce organismul are nevoie.

Alătură-te comunității noastre de cititori cu un Like pe Facebook Doftoria

Citeşte şi alte Articole