Legume și fructe: sănătate în culori

Sănătate în culori

Sănătate în culori

Roșiile nu sunt doar gustoase, ci și foarte sănătoase, deoarece pot preveni atacurile cerebrale, mulțumită substanței numite licopen.

Conform cercetătorilor finlandezi, persoanele care au în sânge o cantitate ridicată de licopen au cu 55% mai puține riscuri de a face un atac vascular cerebral.

Tot licopenul protejează pielea de îmbătrânirea precoce și de efectul nociv al radiațiilor UV. Licopenul este absorbit mai bine de către organism dacă roșiile sunt preparate termic, și nu consumate crude.

Pe de altă parte, odată puse pe foc, majoritatea vitaminelor și mineralelor sunt distruse.

O altă culoare care nu ar trebui să lipsească din dieta zilnică este portocaliul. Morcovii, caisele sau cartofii dulci își datorează culoarea unor compuși numiți carotenoide, printre care și cunoscutul beta-caroten.

Se știe că morcovii ne apăra vederea și ne fac pielea frumoasă, dar mai mult decât atât, cercetătorii au descoperit că acești pigmenți acționează în organism precum antioxidanții.

Astfel, contribuie și la reducerea riscului de cancer, în special al celui de plămâni.

Cât despre culoarea galbenă, aceasta este dată tot de carotenoide. Consumul de porumb, lămâi sau ardei galben ajută la întărirea sistemului imunitar și, astfel, la prevenirea multor boli.

Fructele și legumele verzi conțin în schimb clorofilă, considerată unul dintre cei mai puternici antioxidanți. Vegetalele verzi conțin și luteină, o fitochimicală ce întărește oasele și dinții.

O altă substanță pe care o găsim în special în crucifere, cum ar fi varză sau broccoli, este izotiocianatul. Studii recente spune că acesta ar combate cancerul de prostată.

Fructele și legumele albastre și violet, cum ar fi fructele de pădure sau cartofii mov, mențin o inimă sănătoasă și apără creierul de boli precum Parkinson.

Conform cercetătorilor americani, boala Parkinson este cauzată de inflamarea creierului și de stresul oxidativ, pe când antocianina din fructele de pădure menține un creier sănătos prin efectele sale antiinflamatorii și antioxidante.

Mai exact, cei care au o dietă bogată în fructe de pădure au un risc cu 25% mai mic de a dezvolta această maladie.

Deși este de preferat să consumați fructe și legume cât mai colorate, și cele cu pulpă albă au o mulțime de beneficii. Ele sunt bogate în fibre și într-un alt antioxidant numit quercetina.

Astfel, persoanele care consumă mere, pere, banane, castraveți sau conopidă au un risc cu 55% mai mic de a face un accident vascular cerebral. Tot acest antioxidant poate reduce tensiunea arterială și poate inhiba dezvoltarea celulelor canceroase.

Mâncați așadar cât mai colorat, pentru a beneficia de toți compușii din vegetale. În plus, vara este cel mai ușor să aveți o alimentație perfectă, adică cel puțin jumătate din dieta zilnică să fie reprezentată de alimente crude, nepreparate termic.

Alătură-te comunității noastre de cititori cu un Like pe Facebook Doftoria

Citeşte şi alte articole:

Curcubeul din farfurie

Secretele sănătăţii pielii: fructe, legume şi apă

Tabel calorii: legume, carne, fructe, lactate, cereale și pâine

Cure de legume şi cure de fructe pentru un corp supraponderal