Pește: despre consum (beneficii și contraindicaţii)

pește doftoria

Pește: despre consum (beneficii și contraindicaţii)

Primii peşti au apărut în urmă cu aproximativ 510 milioane de ani în urmă, la începutul perioadei Ordoviciene. Au fost primele creaturi ce aveau coloană vertebrală care să le susţină greutatea corpului. Peștele este un animal vertebrat, craniat, ce trăiește în mediu acvatic. El respiră oxigen dizolvat în apă. Se cunosc aproximativ 29000 de specii de pești. Știința ce se ocupă cu studiul peștilor se numește ihtiologie. Peștii sunt animalele cele mai puțin dezvoltate dintre craniate.

Peștele reprezintă simbolul creștinismului, semnul lui fiind folosit în epoca antică de către creștini pentru a se recunoaște între ei. Prima minune, „hrănirea celor 5.000” este singura minune (în afară de Înviere) care este relatată în toate cele patru Evanghelii canonice (Matei, Marcu, Luca și Ioan). Acest miracol este cunoscut și ca minunea celor cinci pâini și doi pești. Dieta lui Iisus cuprindea și pește.

Consumul regulat al cărnii de pește previne osteoporoza, anemia, cancerul, scade riscul de a face boli cardiovasculare și accelerează arderile cât ai zice…pește! Sursă de proteine și acizi grași Omega-3 și Omega-6, proteine, vitamine (A, B12, D, E), dar și minerale (potasiu, seleniu, iod, fosfor, fier), carnea de pește este regina unui meniu sănătos. Prezența vitaminei D în pește constituie un factor important pentru fixarea calciului în organism și menținerea sănătății oaselor. Fierul conținut de pește previne anemia, în timp ce acizii grași esențiali Omega-3 și Omega-6 fluidizează sângele și împiedică formarea trombozei (cheagurilor de sânge) în artere, făcându-le mai suple. Mai mult, acești acizi reduc riscul de infarct, îmbunătățesc dezvoltarea cognitivă și acuitatea vizuală, întăresc imunitatea și previn apariția anumitor probleme ale pielii, ceea ce îi face pe medici să recomande consumul de pește. De asemenea, medicii susțin că, un consum de pește cu regularitate reduce, tot datorită acizilor grași esențiali, cu 50% apariția anumitor tipuri de cancer: cancer ovarian, cel mamar, cancerul de colon, de prostată, cel esofagian, și cancerul oral. Si dacă tot am pomenit de acizii grași polinesaturați Omega-3 și Omega-6, trebuie să vă spunem că ajută în lupta împotriva degradării celulelor creierului și poate preveni apariția maladiei Alzheimer, afecțiune degenerativă progresivă a creierului.

Peștele conține foarte mult iod, un oligoelement esențial pentru funcționarea normală a glandei tiroide și arderea grăsimilor. Peștii cu conținut mare de iod sunt: sardina, heringul, codul, tonul, morunul și bibanul. Peștișorii precum hamsiile și anșoa conțin importante cantități de calciu, indicat în menținerea densității osoase și în prevenirea osteoporozei. Dieta mediteraneană formată din pește și fructe de mare este cea mai potrivită pentru cei care suferă de artrită reumatoidă deoarece peștele conține substanțe cu rol anti-inflamator.

Atenție!

Oricât de bună este carnea de pește, există totuși un risc. Acela de a conține prea mult mercur, un metal dăunător organismului. Mai ales în cazul gravidelor, al femeilor care vor să rămână însărcinate și al femeilor care alăptează. Sunt de evitat în această perioadă următorii pești care conțin cantități mari de mercur: merlinul albastru, peștele spadă, și rechinul.

Carnea de pește are efecte pozitive și asupra depresiei și a tulburării bipolare, în special dacă meniul bogat în pește vine în completarea tratamentului medicamentos prescris de medicul psihiatru.