Migdale: proprietăți, beneficii și contraindicații

Migdale

Migdale

Migdalele, în special cele crude, se află, cu siguranță, pe lista scurtă de alimente sănătoase – nuci și semințe – ale persoanelor care sunt activ interesate de un stil de viață cât mai sănătos.

Datorită multiplelor beneficii pe care le aduc, migdalele se bucură de o reală apreciere mai ales din partea oamenilor aplecați spre o alimentaţie vegetariană.

Acestea nu necesită să fie păstrate în frigider și sunt foarte ușor de transportat, fiind astfel un bun candidat pentru o gustare ușoară sau ca pontențiator de gust pentru foarte multe feluri de mâncare.

Spre deosebire de alte nuci, migdalele conțin o proporție mai mare de grăsimi ”sănătoase”, care aduc reale beneficii pentru sănătate.

Poate că este de prisos, însă totuși voi menționa următorul lucru: migdalele crude prezintă mult mai multe beneficii în comparație cu migdalele prăjite sau cele trase în glazură.

Migdalele crude au fost recomandate în tratarea multor afecțiuni încă din antichitate de medici și învățați, precum: Teofrast, Porcius Cato, Columella și Scribonius Largus.

Plecând de la considerentele legate de gustul lor plăcut, medicii arabi recomandau de asemenea migdalele ca medicament.

Beneficiile consumului de migdale

Promovează sănătatea sistemului digestiv

O porție de 23 de semințe de migdale oferă 5,6 g de carbohidrați, inclusiv 3,3 g de fibre alimentare (ceea ce acoperă aproximativ 14% din DZR).

Majoritatea oamenilor au nevoie de mai mult de 50 de grame de fibre în fiecare zi – nivel pe care, datorită alimentației moderne total neadecvate, puțini îl ating!

Fibrele au un rol important în protejarea tractului digestiv, având rolul de „măturători” care ajută la expulzarea din organism a reziduurilor și a tot felul de substanțe nedorite.

În plus fibrele joacă un rol important în: reglarea nivelului glicemiei; controlul greutății; promovarea sănătății sistemului cardiovascular; protejarea pielii; prevenirea formării pietrelor la vezica biliară și la rinichi; atenuarea sindromului colonului iritabil; reducrea riscului de formare a hemoroizilor; reducrea riscului de a suferi infarct; hrănirea florei bacteriene ”prietenoase”.

Beneficiile aduse de consumul de fibre stau tocmai în faptul că acestea nu pot fi digerate de către organism. Fibrele solubile, așa cum sunt găsite în migdale și alte tipuri de nuci, se transformă în tractul digestiv într-o substanță cu textură gelatinoasă, ceea ce are ca efect reducerea digestiei.

Datorită simțământului de sațietate instalat te simți sătul o perioadă mai lungă de timp, fiind una dintre explicațiile pentru faptul că migdalele, la fel ca alte tipuri de nuci și alune, ajută la controlul greutății.

Promovează sănătatea sistemului cardiovascular

Migdalele sunt o sursă excelentă de grăsimi mononesaturate (100 grame de migdale conțin 49,4 g de grăsimi, din care 30,9 g sunt mononesaturate).

Consumul de grăsimi mononesaturate a fost asociat cu o incidență mai scăzută a bolilor cardiovasculare.

În plus, acestea conțin antioxidanți, care ajută organismul să se lupte cu radicalii liberi, promovând în nuciacest fel și sănătatea inimii prin prevenirea factorilor răspunzători de declanșarea bolilor cardiovasculare.

Migdalele conțin în mod specific antioxidanți pe bază de flavonoide (niște substanțe care se găsesc în coaja migdalelor) care acționează împreună cu vitamina E (un antioxidant puternic care se găsește din belșug în migdale) pentru întărirea arterelor și reducerea inflamațiilor.

Studiile efectuate au arătat că consumul de nuci contribuie la reducerea colesterolului rău cu 3% până la 19%.

Migdalele s-au dovedit a avea un efect constant de reducere a colesterolului rău atât în cazul persoanelor sănătoase, cât și a persoanelor care au un nivel ridicat al colesterolului sau care suferă de diabet zaharat.

Alte substanțe nutritive cardio protectoare conținute în migdale includ: α – tocoferol, magneziu, cupru, mangan, calciu și potasiu, aminoacidul L-arginină (care joacă un rol important în promovarea sănătății vaselor sangvine, împiedicând depunerile pe pereții acestora, ceea ce are efect de protejare împotriva aterosclerozei).

Ajută la acoperirea necesarului de proteine ale organismului

O porție de doar 28 grame de migdale (aproximativ 23 de semințe) oferă 6 g de proteine, ceea ce corespunde la 12% din DZR (doza zilnică recomandată). Spre comparație un ou obișnuit furnizează 5,5 g de proteine.

Te ajută să fii plin de energie

Vitaminele B1, B2 și B6, conținute în migdale, au un rol în obținerea de energie din carbohidrați și transmiterea impulsurilor sistemului nervos. Mineralele cum sunt magneziul, potasiul și calciul asigură o bună funcționare a nervilor.

Satisface necesarul de minerale al organismului

Migdalele sunt o sursă abundentă de minerale estențiale: o sursă excelentă de mangan, magneziu, cupru, fosfor; o sursă bună de calciu, fier, potasiu, zinc; mici cantități de seleniu.

Manganul ajută la: activarea enzimelor necesare pentru utilizarea corectă a biotinei, a vitaminei C; menținerea structurii normale a oaselor; la eliminarea oboselii.

Magneziul este necesar pentru; metabolismul calciului și al vitaminei C, precum și al fosforului, sodiului și potasiului; buna funcționare a nervilor și mușchilor; transformarea zahărului din sânge în energie.

Cuprul este necesar pentru convertirea fierului din organism în hemoglobină.

Fosforul este prezent în fiecare celulă, fiind implicat în aproape toate reacțiile chimice fiziologice – acesta este necesar pentru structura normală a oaselor și dinților, pentru funcționarea regulată a inimii, pentru funcționarea normală a rinichilor, fiind implicat și în transferul de impulsuri nervoase.

Calciul acționează împreună cu fosforul pentru sănătatea oaselor și a dinților. Calciul lucrează împreună cu magneziul pentru menținerea sănătății cardiovasculare.

Fierul este esențial pentru menținerea vieții, fiind necesar pentru producerea hemoglobinei (globulele roșii din sânge), a mioglobinei (pigmentul roșu din mușchi) și a anumitor enzime.

Potasiul acționează împreună cu sodiul pentru reglarea echilibrului hidric al organismului și normalizarea ritmului cardiac.

Zincul este esențial pentru sinteza proteinelor și formarea colagenului.

Seleniul este vital pentru producerea de glutation peroxidază, antioxidantul principal al organismului, care își desfășoară activitatea protectoare în fiecare celulă.

Este de ajutor în menținerea sănătății oaselor și a dinților

Migdalele promovează sănătatea oaselor și a dinților datorită prezenței mineralelor magneziu și fosfor, care au un rol important în producerea și menținerea masei osoase, ajutând astfel la păstrarea unor dinți sănătoși.

Beneficiile aduse de nutrienții prezenți în migdale ajută la prevenirea deteriorării dinților, reducând totodată riscul de facturi și osteoporoză. În plus, migdalele au un efect alcalinizant, ceea ce îmbunătățește retenția de calciu.

Te ajută să ții sub control greutatea corporală

Migdalele sunt de folos în menținerea sub control a greutății corporale – fapt datorat prezenței din belșug atât a unor grăsimi sănătoase, cât și a fibrelor alimentare, ceea ce conferă un grad mai ridicat de sațietate, ajutându-te să te simți sătul o perioadă mai lungă de timp.

Astfel se reduce nevoia de a ciuguli între mese…

Grăsimile și nutrienții prezenți în nuci sunt de asemenea de ajutor în menținerea valorilor normale ale glicemiei din sânge, ceea ce ajută la spargerea cercului vicios ”scade aportul de energie – apare nevoia de a mânca ceva”.

Un studiu efectuat timp de 24 de săptămâni pe 65 de persoane supraponderale sau obeze, cu vârsta între 27-79 ani și cu indexul masei corporale între 27-55, a scos în evidență că suplimentarea dietei cu migdale, în contrast cu carbohidrații complecși, a fost asociată cu reducere mai mare a greutății (-18% vs – 11%) și a circumferinței taliei (-14% vs -9%).

În general, persoanele care consumă în mod frecvent migdale, precum și alte feluri de nuci, se manifestă printr-o greutate corporală mai sănătoasă și rate de obezitate mai scăzute în comparație cu cei care evită mâncatul de nuci.

Poate fi de ajutor în combaterea cancerului și a inflamațiilor

Migdalele conțin gamma – tocoferol, un compus care face parte din familia de vitamine E, care acționează ca un antioxidant puternic, luptând împotriva radicalilor liberi și a stresului oxidativ, care pot să conducă la cancer.

Multe studii scot în evidență o legătură între consumul de nuci și efectul de prevenire a cancerului, inclusiv un risc redus de cancer la colon, cancer de prostata și cancer la sân.

Ajută la acoperirea necesarului de proteine ale organismului

O porție de doar 28 grame de migdale (aproximativ 23 de semințe) oferă 6 g de proteine, ceea ce corespunde la 12% din DZR (doza zilnică recomandată). Spre comparație un ou obișnuit furnizează 5,5 g de proteine.

Ajută să-ți menții pielea tânără și sănătoasă

Efectul de protejare a pielii este datorat prezenței din belșug a vitaminei E (doar 28 g de migdale, adică circa 23 de nuci, furnizează 37% din doza zilnică recomandată de vitamina E), precum și a unei concentrații ridicate de alți antioxidanți care protejează pielea de efectele adverse ale îmbătrânirii.

Vitamina E ajută la menținerea aspectului tânăr prin întârzierea îmbătrânirii celulare cauzate de oxidare.

Aceasta mai este benefică și în următoarele cazuri:

  • ajută la furnizarea oxigenului către organism, oferind astfel mai multă rezistență;
  • ajută la prevenirea diferitelor forme de cancer;
  • întărește sistemul imunitar, crescând puterea celulelor T care luptă împotriva bolilor;
  • previne și dizolvă cheagurile de sânge;
  • ajută la reducerea oboselii;
  • reduce riscul de apariție a cataractei;
  • acționând ca un diuretic poate contribui la reducerea tensiunii arteriale;
  • ajută la prevenirea avorturilor;
  • ajută la atenuarea crampelor și durerilor musculare;
  • scade riscul de boală cardiacă ischemică și de accidente vasculare cerebrale.

Te ajută să naști copii sănătoși

Migdalele conțin acid folic, o vitamină din grupul de vitamine E.

Femeile care doresc că să devină mame și cele care se află în primele săptămâni de sarcină, trebuie să se asigure de un aport suficient din această vitamină, deoarece aceasta este necesară pentru o dezvoltare normală a copilului.

Reduc riscul de infarct

Un studiu realizat la Universitatea „Loma Linda” din California, SUA, arată că persoanele care consumă migdale de cinci ori pe săptămână prezintă un risc cu 50 la sută mai mic de a face infarct decât cele care nu includ aceste fructe în alimentaţia lor.

Iar acest efect este pus pe seama con­ţinutului ridicat de potasiu, de magneziu, de grăsimi mononesaturate şi de vitamina E al migdalelor. În plus, migdalele contribuie la reducerea nivelului colesterolului „rău” din sânge, dar şi la prevenirea diabetului zaharat, un factor major de risc în apariţia bolilor de inimă.

Astfel, cele mai noi studii arată că migdalele contribuie la combaterea obezităţii şi îmbunătăţesc răspunsul organismului la insulină, normalizând nivelul glicemiei.

Ne feresc de infecţii

Specialiştii de la Institutul de Cercetare a Alimentelor „Norwich”, din Marea Britanie, au demonstrat că putem să ne ferim de infecţiile virale, inclusiv de răceală şi de gripă, consumând zilnic migdale.

Aceştia au constatat că substanţele conţinute de pieliţa migdalelor stimulează sistemul imunitar. Mai exact, acestea îmbunătăţesc capacitatea celulelor albe de a detecta virusurile şi cresc capacitatea mecanismelor de apărare de a împiedica virusurile să se multiplice.

Favorizează digestia

Datorită concentraţiei ridicate de proteine, de fibre şi de grăsimi mononesaturate, migdalele stimulează digestia şi ajută la combaterea constipaţiei.

În plus, acestea accelerează metabolismul şi induc rapid senzaţia de saţietate, putând fi incluse cu succes în dieta persoanelor care doresc să slăbească. Totuşi, acestea nu trebuie să consume mai mult de 40 de grame de migdale pe zi, deoarece au un indice caloric crescut.

Înfrumuseţează pielea şi părul

Consumul moderat de migdale înfrumuseţează pielea şi părul, dar în acelaşi timp ne ajută să avem dinţi frumoşi şi sănătoşi. Toate aceste beneficii se datorează conţinutului ridicat de vitamina E, de acizi graşi Omega 6 şi de calciu. Pentru hidratarea şi tonifierea pielii se recomandă şi masajul cu ulei de migdale.

Tonice pentru creier

Migdalele au un conţinut ridicat de acizi graşi esenţiali Omega 6 şi de fosfor, aceşti nutrienţi fiind esenţiali pentru dezvoltarea şi pentru funcţionarea creierului. Astfel, ele stimulează celulele cerebrale, fiind recomandat să fie incluse în alimentaţia copiilor.

De altfel, este bine ca şi femeile însărcinate să consume zilnic migdale, datorită conţinutului de acid folic, ce s-a dovedit a fi un nutrient important pentru a preveni naşterea prematură sau afecţiunile congenitale la făt.

Recomandări terapeutice ale migdalelor

În terapeutica antică, migdalele aveau, așa cum s-a amintit deja, un rol foarte important. Astăzi aceste fructe uscate sunt folosite atât în alimentație, cât și în cosmetică.

Utilizate intern, migdalele crude sunt recomandate în cazul în care suferiți de diverse afecțiuni ale stomacului (ulcer gastric, gastrite hiperacide, colite de fermentație etc. – tratament din medicina populară: amestec din 30g migdale dulci, 10 g lapte și 5 g smântână).

Grăsimile pe care le conțin migdalele protejează pereții stomacului. De asemenea, acestea sunt ușor laxative, antispasmodice (calmează tusea convulsivă) și anticatarale (având efecte remarcabile în laringite și în inflamațiile aparatului genito-urinar).

Migdalele sunt tonice (benefice sistemului nervos) și mineralizante (medicament natural în caz de TBC); cu un conținut redus de glucide ce le permite chiar și diabeticilor un consum moderat.

Diabet – Dr. George D. Pamplona-Roger, autorul cărții Sănătate prin alimentație, afirmă următoarele: ”datorită conținutului scăzut de carbohidrați și calității proteinelor și grăsimilor lor, diabeticii tolerează migdalele foarte bine.”

Extern: uleiul de migdale este folositor în tratarea arsurilor, eczemelor sau al crăpăturilor pielii. În cosmetică, apreciat ca fiind foarte hrănitor, laptele de migdale este folosit pentru hidratarea pielii.

Recomandare pentru un mic dejun delicios și sănătos

Migdalele crude – în combinație cu fructele uscate (caise uscate, curmale uscate, smochine uscate, fructe goji uscate) și cu alte nuci (nuci braziliene, nuci pecan, nuci macadamia, caju crud) și semințele de tot felul (semințe de in, semințe de dovleac, semințe de susan, semințe de floarea soarelui) – pot fi o idee excelentă pentru prepararea unui mic dejun consistent, delicios și sănătos, având la bază cerealele (preferabil integrale – orez brun, de exemplu) sau pseodo-cerealele (hrișcă, quinoa, amarant).

Cantitate Specialiştii recomandă consumul a circa 40 g de migdale crude pe zi.

Contraindicații:

Suprodozaj de Vitamina E – Corpul nostru are nevoie de aproximativ 15 mg de vitamina E în fiecare zi, iar consumul a 40 g de migdale/zi oferă fix jumătate din acest necesar.

Creșterea în greutate – 40 g migdale conțin 20 g de grăsimi și aprox 200 de calorii.

Problemele tractului digestiv – Cantitatea de fibre pentru 30 g de migdale este de 3,5 g, doza zilnică recomandată de fibre fiind de 25 g. pentru femei.

Interacțiuni cu alimente – Nu ar trebui să mâncăm migdale dacă avem o dietă bogată în fructe de pădure, fasole, tofu, spanac, cereale integrale, morcovi, banane, turmeric, care si ele conțin cantități însemnate de mangan.

Toxicitate – Atenție la alergii! Există multe persoane care suferă de alergie la nuci, iar în această categorie intră și migdalele dulci (inclusiv folosirea produselor cosmetice pe bază de migdale).

Alătură-te comunității noastre de cititori cu un Like pe Facebook Doftoria

Citeşte şi alte Articole :

Lapte de migdale: beneficii şi proprietăţi

Ulei de migdale: 3 beneficii pentru frumusețe

Proteine vegetale, alternativa la carne

Nucile, cum se prepară şi consumă

Cum să faci unt de nuci