Lipsa somnului: cum ne afectează

Lipsa somnului

Lipsa somnului

Lipsa somnului te afectează din cap până în picioare. De fapt, un studiu publicat, a demonstrat că doar o singură săptămâna în care ai dormit mai puţin de şase ore pe noapte rezultă în modificarea a peste 700 de gene.

Luând în considerare timpurile moderne, adică lipsa somnului din cauza serviciului, a problemelor personale, a internetului şi chiar a telefonului mobil, aproape nimeni nu doarme cele şapte-nouă ore recomandate pentru o sănătate de fier.

După o singură noapte de nesomn…

Eşti mai predispus la răceală.

Odihna suficientă este un element principal al unui sistem imunitar sănătos. O cercetare din Australia a descoperit că mai puţin de şapte ore de somn pe noapte triplează riscul de răceală. În timpul somnului, sistemul imunitar eliberează proteine numite citochine, dintre care unele chiar ajută somnul.

Numărul anumitor citochine creşte atunci când ai o infecţie sau o inflamaţie, chiar şi când eşti stresat. Somnul insuficient poate scădea producţia acestor citochine protectoare. Mai mult, anticorpii şi celulele care luptă cu infecţiile sunt în număr scăzut atunci când nu dormi suficient.

Eşti mai puţin concentrat şi ai probleme de memorie.

Epuizarea are efecte negative asupra concentrării şi te face mai uituc. Mai mult, somnul este o parte importantă a consolidării memoriei. Asta înseamnă că, dacă nu dormi, îţi va fi mult mai greu să înveţi sau să reţii lucruri noi.

Eşti mai emotiv.

Cercetătorii au descoperit că centrii emoţionali ai creierului erau şi cu 60% mai reactivi. E ca şi cum, fără somn, creierul se întoarce la un stadiu mai primitiv, atunci când nu putea să judece experienţele într-un anumit context şi producea un răspuns imediat greşit – ca un copil.

Pierzi ţesut cerebral.

O singură noapte nedormită cauzează pierderea de ţesut cerebral, notează un mic studiu efectuat pe 15 bărbaţi.

Eşti mai înfometat.

Studiile au demonstrat că lipsa somnului ne face să mâncăm mai mult şi să preferăm alimentele cu un conţinut de calorii ridicat, pline de carbohidraţi şi de grăsimi.

Arăţi groaznic.

„Somnul de frumuseţe“ nu este doar o expresie. Un mic studiu publicat anul trecut a descoperit că participanţii la experimente au fost consideraţi neatractivi şi trişti.

Un alt studiu efectuat de Institutul Medical „Karolinska“ din Stockholm, Suedia, a demonstrat că oamenii extenuaţi sunt consideraţi neabordabili.

Şi problema aceasta devine din ce în ce mai rea, cu timpul. Somnul insuficient pe termen lung este asociat cu îmbătrânirea pielii.

Eşti mai predispus la accidente.

Şase ore sau mai puţin de somn pe noapte ne triplează riscul de accidente cauzate de oboseală, conform Fundaţiei Naţionale americane de Somn.

Mai mult, o singură noapte de nesomn afectează coordonarea vederii, susţine un alt studiu efectuat de Universitatea din Manchester, Marea Britanie.

Adică lipsa somnului ne face mai neîndemânatici, fie că suntem la volanul maşinii, fie că nu.

După o perioadă de nesomn…

Creşte riscul de boli de inimă.

Somnul insuficient a fost asociat cu hipertensiunea arterială, ateroscleroza (arterele înfundate de colesterolul mare) şi atacurile de cord, notează cercetătorii de la Universitatea „Harvard“, SUA.

„Tendinţa de a sta treaz până târziu sau de a te trezi prea devreme dimineaţa este, de fapt, o bombă cu ceas pentru sănătatea ta şi trebuie să faci ceva să scazi aceste riscuri care îţi ameninţă viaţa“, ne sfătuieşte Francesco Cappuccio de la Facultatea de Medicină, Marea Britanie.

Creşte riscul de diabet.

Un studiu recent realizat de Centrul pentru Prevenirea şi Controlul Bolilor din SUA a descoperit că somnul insuficient (dar şi cel prea mult) are o legătură cu o gamă largă de boli cronice, inclusiv cu diabetul de tip II.

In 2012, s-a demonstrat că prea puţin somn are legătură cu modificările hormonale asociate cu obezitatea, dar şi cu sensibilitatea scăzută la insulină, un factor de risc în cazul diabetului.

Creşte riscul de obezitate.

Nu doar că o singură noapte ne face să mâncăm mai mult şi mai prost, dar multe studii au sugerat că există o legătură între somnul insuficient pe termen lung şi obezitate.

Cercetarea efectuată de specialişti a descoperit că mai puţin de şase ore de somn pe noapte schimbă nivelurile de leptină şi grelină, hormonii apetitului.

Un alt studiu a demonstrat că lipsa somnului ne face să mâncăm mai mult şi că, după doar cinci nopţi de somn insuficient, ne îngrăşăm cu aproape un kilogram.

Riscul de accident vascular cerebral este de patru ori mai mare.

Cei care dorm mai puţin de şase ore pe noapte îşi măresc riscul de atac cerebral de patru ori mai mult, comparativ cu alţii de aceeaşi vârstă şi greutate, dar care dorm suficient.

Creşte riscul de anumite tipuri de cancer.

O cercetare efectuată pe 1.240 de participanţi care au suferit colonoscopii a demonstrat că cei care dormeau mai puţin de şase ore aveau un risc de adenomuri colorectale (care pot deveni maligne) şi cu 50% mai mare.

Un alt studiu a identificat o legătură posibilă între somn şi cancerul de sân agresiv. Cercetătorii au mai sugerat şi o legătură între apneea de somn şi un risc crescut de cancer de orice fel.

Creşte riscul de deces.

Oamenii care dorm mai puţin de şase ore pe noapte au un risc de mortalitate mai mare, chiar şi după eliminarea unor factori de risc cum ar fi diabetul sau hipertensiunea, a demonstrat un studiu efectuat pe 1.741 de oameni în decursul a 10-14 ani.

Alătură-te comunității noastre de cititori cu un Like pe Facebook Doftoria

Ne puteți găsi pe Instagram Doftoria și pe Twitter Doftoria

Citeşte şi alte Articole