Fistic: beneficii, proprietăți și contraindicații

fistic

Fistic

Gustul deosebit de delicios, precum și lista de beneficii pe care o oferă sănătății, au promovat fisticul în topul listei de alimente sănătoase – fructe, nuci și semințe – ale persoanelor care sunt interesate de adoptarea unui stil de viață cât mai sănătos.

Fisticul, la fel ca și migdalele, se bucură de o reală apreciere mai ales din partea oamenilor care au adoptat dietă vegetariană.

Fisticul este foarte ușor de transportat, fiind astfel un bun candidat pentru o gustare ușoară sau ca pontențiator de gust pentru foarte multe feluri de mâncare.

Fistic Beneficii

Se recomandă consumul de nuci, inclusiv a fisticului, în tratamentul adjuvant în cazul următoarelor boli:

Fistic: Proprietăti

Ajută la acoperirea necesarului de proteine al organismulu

O porție de doar 28 grame de fistic conține 6 g de proteine, ceea ce corespunde unui procent de 12% din doza zilnică recomandată (DZR). Ca bază de comparație – un ou obișnuit furnizează 5,5 g de proteine.

Te ajută să fii plin de energie

Vitaminele B1, B2 și B6, conținute în fistic au un rol în obținerea de energie din carbohidrați și transmiterea impulsurilor sistemului nervos.

Mineralele cum sunt magneziul, potasiul și calciul asigură o bună funcționare a nervilor.

Satisface necesarul de minerale al organismului

Fisticul este o sursă abundentă de minerale estențiale: o sursă excelentă de cupru, mangan și fosfor; o sursă bună de magneziu, potasiu și fier; mici cantități de zinc, calciu, seleniu.

Cuprul este necesar pentru convertirea fierului din organism în hemoglobină.

Fosforul este prezent în fiecare celulă, fiind nuci pecanimplicat în aproape toate reacțiile chimice fiziologice.

Acesta este necesar pentru structura normală a oaselor și dinților, pentru funcționarea regulată a inimii, pentru funcționarea normală a rinichilor, fiind implicat și în transferul de impulsuri nervoase.

Manganul ajută la: activarea enzimelor necesare pentru utilizarea corectă a biotinei, a vitaminei C; menținerea structurii normale a oaselor; la eliminarea oboselii.

Magneziul este necesar pentru: metabolismul calciului și al vitaminei C, precum și al fosforului, sodiului și potasiului; buna funcționare a nervilor și a mușchilor; transformarea zahărului din sânge în energie.

Potasiul acționează împreună cu sodiul pentru reglarea echilibrului hidric al organismului și normalizarea ritmului cardiac.

Fierul este esențial pentru menținerea vieții, fiind necesar pentru producerea hemoglobinei (globulele roșii din sânge), a mioglobinei (pigmentul roșu din mușchi) și a anumitor enzime.

Zincul este esențial pentru sinteza proteinelor și formarea colagenului.

Calciul acționează împreună cu fosforul pentru sănătatea oaselor și a dinților.

Calciul lucrează împreună cu magneziul pentru menținerea sănătății cardiovasculare.

Seleniul este vital pentru producerea de glutation peroxidază, antioxidantul principal al organismului, care își desfășoară activitatea protectoare în fiecare celulă.

Te ajută să slăbești sau să-ți ții sub control greutatea corporală

Dacă dorești să slăbești sau să-ți menții greutatea corporală sub control, atunci consumul de nuci, în general, și a fisticului, în particular, este o idee cât se poate de bună!

Persoanele care consumă în mod frecvent nuci, inclusiv fistic, se prezintă printr-o greutate corporală mai sănătoasă și rate de obezitate mai scăzute în comparație cu cei care evită mâncatul de nuci.

Fisticul este de folos în menținerea sub control a greutății corporale – fapt datorat prezenței din belșug atât a unor proteine și grăsimi sănătoase, cât și a unor fibre alimentare care determină un grad ridicat de sațietate, ajutându-te să te simți sătul și plin de energie o perioadă mai lungă de timp.

Astfel se reduce nevoia de a mânca între mese sau – cum se mai spune pe la noi! – se reduce nevoia de a ciuguli între mese.

Promovează sănătatea sistemului digestiv

O porție de doar 28 g de fistic oferă 8 g de carbohidrați, inclusiv 3 g de fibre alimentare (ceea ce acoperă aproximativ 12% din DZR).

În mod normal, un om matur obișnuit ar avea nevoie de mai mult de 25 de grame de fibre alimentare în fiecare zi – nivel pe care, datorită alimentației moderne sărăcăcioase, puțini îl ating!

Fibrele au un rol important în protejarea tractului digestiv – lucru pe care foarte puțini oameni îl conștientizează, din păcate, la justa sa valoare – având rolul de „măturători” care ajută la expulzarea din organism a reziduurilor și a tot felul de substanțe nedorite.

În plus, fibrele joacă un rol important în

  • reglarea nivelului glicemiei;
  • controlul greutății;
  • promovarea sănătății sistemului cardiovascular;
  • protejarea pielii;
  • prevenirea formării pietrelor la vezica biliară și la rinichi;
  • atenuarea sindromului de colon iritabil;
  • reducrea riscului de formare a hemoroizilor;
  • reducrea riscului de a suferi infarct;
  • hrănirea florei bacteriene ”prietenoase”.

Promovează sănătatea sistemului cardiovascular

Fisticul reprezintă o sursă excelentă de grăsimi sănătoase. Astfel 100 grame de fistic crud conțin 44 g de grăsimi, din care 23,3 g sunt mononesaturate (53%), iar 13,5 g polinesaturate (30,7%).

Acest raport benefic de acizi grași esențiali este de nuci ajutor în prevenirea bolilor cardiovasculare, consumul de grăsimi mononesaturate fiind asociat cu o incidență mai scăzută a acestor boli.

Studiile au sugerat că includerea fisticului în consuml regulat poate să ducă la scăderea nivelului colesterolului rău (LDL).

În plus, fisticul conține antioxidanți (seleniu, cupru, fitosteroli – 214 mg/100 g, vitamina E, luteină și zeaxantină),

care ajută organismul să se lupte cu radicalii liberi, promovând și în acest fel sănătatea inimii prin prevenirea factorilor răspunzători de declanșarea bolilor cardiovasculare.

Alte substanțe nutritive, cu efect cardioprotector, conținute în fistic sunt: gama-tocoferol, magneziu, cupru, mangan, calciu și potasiu,

aminoacidul L-arginină (care joacă un rol important în promovarea sănătății vaselor sangvine, împiedicând depunerile pe pereții acestora, ceea ce are efect de protejare împotriva aterosclerozei).

Vitamina B6, care este o prezență bogată în fistic, poate ajuta împreună cu acidul folic la descompunerea homocesteinei, reducând în felul acesta riscul de boli de inimă.

Combate anemia

Persoanele care se confruntă cu anemia cauzată de deficiența fierului pot obține beneficii în urma includerii fisticului în dieta lor zilnică. fistic

Fisticul reprezintă o sursă foarte bogată în cupru (o porție de doar 28 g de fistic acoperă 18% din DZR),

un oligoelement foarte valoros care facilitează absorbția fierului, producând astfel un efect antianemic superior chiar unor medicamente farmaceutice care se bazează doar pe fier.

Deoarece fisticul este relativ sărac în vitamina C, pentru a crește efectul antianemic al acestuia este recomandat să-l consumați împreună cu alte fructe și legume bogate în vitamina C (deoarece aceasta facilitează absorbția fierului în intestin).

Reduce riscul de degenerescență maculară datorată înaintării în vârstă

Fisticul conține luteină și zeaxantină, niște antioxidanți care – conform studiului efectuat de către Chen CYO și Blumberg JB de la Tufts University, Boston, SUA – pot să reducă riscul de contractare a bolii maculare în oamenii vârstnici.

Fisticul poate fi inclus în dietă, alături de legume, pentru a asigura o creștere a aportului de luteină și zeaxantină.

Este de ajutor în menținerea sănătății oaselor și a dinților

Fisticul promovează sănătatea oaselor și a dinților cu ajutorul mineralelor conținute – magneziu, fosfor și calciu – care au un rol important în producerea și menținerea masei osoase, ajutând astfel la păstrarea unor dinți sănătoși.

Beneficiile aduse de nutrienții prezenți în fistic ajută la prevenirea deteriorării dinților, reducând totodată riscul de facturi și osteoporoză.

Combate inflamațiile

Printre beneficiile incluse în fistic se numără și prezența vitaminelor A și E, care au proprietăți anti-inflamatoare, diminuând astfel inflamațiile cauzate ca rezultat al diverselor probleme pe care le confruntă organismul.

Vitamina E este un antioxidant puternic, solubil în lipide, care are un rol estențial în protejarea integrității membranelor celulelor care fac parte din piele sau din membranele mucoase, oferind astfel protecție contra efectelor negative ale radicalilor liberi.

Menține sănătatea sistemului nervos

Fisticul este o sursă excelentă de vitamina B6, care are un rol benefic pentru sistemul nervos.

O porție de doar 28 grame de fistic oferă 24% din doza zilnică recomandată de vitamina B6.

Vitamina B6 contribuie la construirea multor aminoacizifistic care sunt implicați în procesul de transmitere a impulsurilor nervoase.

În plus, vitamina B6 mai oferă și următoarele beneficii: ajută la absorbția corespunzătoare a vitaminei B12; este implicată în producția de acid clorhidric; întărește sistemul imunitar; combate formarea pietrilor la rinichi; contribuie la sinteza acizilor nucleici anti-îmbătrânire.

Atenție: vitamina B6 se elimină în circa 8 ore de la servirea mesei, la fel ca și alte vitamine din grupa de vitamine B.

De aceea, trebuie să vă asigurați că dieta dvs vă asigură, în mod regulat, necesarul de vitamina B6 care să înlocuiască pierderile.

Bun pentru sănătatea creierului

Vitamina B6 – care este prezentă, așa cum s-a amintit deja, în cantități mari în fistic – ajută la creșterea concentrației de hemoglobină din sânge. Sângele bogat în oxigen este pompat apoi către creier, sporindu-i activitatea.

Te ajută să previi diabetul

Un studiu efectuat pe 54 subiecți spanioli prediabetici între 20.10.2011 și 04.02.2013 a ajuns la concluzia că un consum regulat de fistic poate fi o strategie nutițională folositoare în stadiul prediabetic.

Datele rezultate au sugerat că fisticul are un efect de reducere a glucozei și a insulinei, promovează un profil metabolic mai sănătos, ajută la inversarea unor consecințe metabolice negative în prediabetici.

Fistic: Contraindicații

Nu se recomanda utilizarea lor în cantități mari, deoarece fisticul este un alergen puternic.

In cantitati mari, fisticul provoaca tuse si stranut, eruptii de piele, probleme digestive.

Fisticul este bogat în calorii.

Vezi si Cate calorii are fisticul .

Alătură-te comunității noastre de cititori cu un Like pe Facebook Doftoria

Citeşte şi alte articole:

Alune de pădure: beneficii, proprietăți și contraindicații

Fructe uscate: beneficii şi calorii

Proteine vegetale, alternativa la carne

Nucile, cum se prepară şi consumă

Cum să faci unt de nuci