Creierul: ce ne afectează creierul și cu ce alimente îl protejăm

creierul

Creierul: ce ne afectează creierul și cu ce alimente îl protejăm

  • Alimentele bogate în grăsimi

Toate alimentele semipreparate sau cele de gen fast food sunt o sursă de grăsimi saturate, nocive pentru creier. Acestea, împreună cu prăjelile, favorizează creșterea grăsimii din sânge, adică a colesterolului „rău“. În timp, acesta se depune pe vasele de sânge, îngreunând circulația sangvină. Sângele transportă oxigen către creier, iar când circulația lui e perturbată, activitatea neurală se deteriorează.

  • Alcoolul

Este contraindicat să consumi des alcool, pentru că acesta favorizează deshidratarea. În lipsa apei, celulele organismului, inclusiv cele din creier, se regenerează mai greu, ceea ce afectează memoria. În același timp, alcoolul distruge acizii grași, o componentă esențială în structura creierului. Alcoolul în exces poate afecta unele funcții ale creierului, cum sunt vorbirea, memoria și coordonarea.

  • Stresul

Chiar dacă medicii ne recomandă să nu lăsăm probleme cotidiene să ne afecteze și să încercăm să ne relaxăm cât mai des, stresul este o componentă nelipsită a vieții de zi cu zi. Acesta crește nivelul de cortizol, un hormon care distruge legăturile dintre neuroni. Astfel, probabilitatea de a suferi de Alzheimer sau de pierderi de memorie este mult mai mare.

  • Poluarea

Nivelul tot mai crescut de poluare duce la slăbirea sistemului imunitar. Astfel, radicalii liberi din atmosferă degradează celulele creierului. Fumul degajat de mașini sau cel rezultat de la marile fabrici are în componența sa și cadmiu, un metal greu care împiedică organismul să absoarbă necesarul zilnic de zinc. În lipsa acestui mineral, apar stările de confuzie, depresie, puterea de concentrare scade, precum și pofta de mâncare.

  • Nicotina

Printre numeroasele efecte nocive pe care le are fumatul asupra sănătății, este și afectarea funcționării creierului. Substanțele toxice din componența țigărilor omoară celulele roșii, o barieră de protecție a organismului împotriva radicalilor liberi. Sub acțiunea acestora, neuronii îmbătrânesc prematur, iar legăturile dintre aceștia sunt afectate, motiv pentru care impulsurile electrice se realizează cu o viteză mai mică, iar reacțiile sunt încetinite. Mai mult, nicotina din țigări duce la îngustarea și la slăbirea venelor și a arterelor și astfel sângele ajunge mai greu la creier, în timp ce riscul de accident vascular cerebral crește. Sunt afectați și fumătorii pasivi, adică cei care doar inspiră fumul.

Care sunt alimente care protejează creierul:

  • nucile și semințele, întrucât sunt surse de vitamina E
  • peștele gras, în special somonul, deoarece conține acizi grași Omega-3
  • avocado, pentru că are în compoziția sa grăsimi mononesaturate
  • cereale integrale, care au rol în îmbunătățirea circulației sângelui
  • fasole uscată, este bogată în glucoză, care este considerată combustibilul creierului
  • ciocolata neagră, întrucât are proprietăți antioxidante

Alătură-te comunității noastre de cititori cu un Like pe Facebook Doftoria