Caniculă: sfaturi şi alimentaţie

Caniculă

Caniculă

E „căldură mare, mon cher”!

Desigur, nu putem să trăim doar cu apă. Însă sunt destule alimente care ne răcoresc şi ne suplinesc proteinele de origine animală.

Vom face o listă, pe care vom însemna cu „admis” sau „respins” mâncărurile acestui sezon.

La cele permise, varietatea este foarte seducătoare. Din ea ne ispitesc fasolea verde sau galbenă, conopida, dovleceii, castraveţii, roşiile, iaurtul. La desert, am notat cu plus bananele, pepenele galben şi verde, fructele de pădure.

În dreptul celor interzise şi nu prea antipatizate acum, am înfierat cu minus fleica, sarmalele, slănina, prăjelile, fast-food ul cu tot ce expune el în vitrină, maionezele, sosurile grele, alcoolul, cafeaua ş.a. Dulciurile cu frişcă şi creme grase sunt indigeste pentru stomac, aşa că mai bine recurgem la caisă, măr, portocală sau prună. Lichidele trebuie să fie cât mai multe, fără un conţinut mare de zahăr, şi băute la temperatura camerei.

Aşa este sănătos, dar cine nu preferă o limonadă, o socată, un suc de fructe proaspete, ceai de busuioc, de rozmarin, de sunătoare şi de orice, scoase direct din frigider.

Dacă nu, în cazul lipsei de lichide, efectul de Fata Morgana nu mai pare literatură, ci doar sfârşeală.

Nutriţioniştii spun că un litru de limonadă pe zi ne răcoreşte instant şi ne redă toate mineralele pierdute, iar socata favorizează transpiraţia, eliminând toxinele din organism. Mai mult decât atât, consumul de socată revigorează intens organismul, lucru extrem de necesar atunci când temperatura de afară este copleşitoare.

Dacă nu avem socată şi nu avem bunici, avem sucuri de fructe proaspete care trebuie consumate imediat după preparare, pentru a evita efectul oxidării. Se înţelege că este bine când ni le preparăm noi înşine. Este sănătos şi pentru trup, şi pentru suflet (cei dragi sunt extaziaţi când primesc din mâna noastră un pahar cu suc sau un ceai rece).

Deşi legumele şi fructele, consumate crude, sub formă de compot, salate, supe etc., ajută organismul să treacă mai uşor peste zilele caniculare, specialiştii recomandă totuşi şi proteinele de origine animală, dar carnea (pasăre sau vită) să fie preparată la grătar sau înăbuşită.

Cu toate astea, salatele de legume reprezintă o masă uşoară şi plină de vitamine, perfectă pentru zilele caniculare. Dacă amestecăm cinci dintre legumele preferate cu puţin ulei de măsline, oţet balsamic şi câteva condimente, obţinem o gustare perfectă pentru o temperatură de peste 35 de grade Celsius.

Astfel, cu o alimentaţie bogată în legume, fructe şi lichide, economisim banii pe care i-am fi dat la analizele la ficat, la inimă, la fiere şi pe umblatul bezmetic şi costisitor din doctor în doctor.

În concluzie, cele mai recomandate alimente pe timp de caniculă sunt: supele reci, ouăle, laptele, untul, brânzeturile nu prea sărate, cerealele. Cele mai bune legume: salata verde, salata de varză crudă, castraveţii, roşiile, sparanghelul, conopida, ciupercile, mazărea, ardeii, cartofii, dovleceii, morcovii, pătrunjelul.

Cele mai bune fructe: merele, perele, strugurii dulci, pepenele verde, pepenele galben, piersicile, mandarinele, kiwi, cireşele, avocado, caisele. Noi credem, însă, că cel mai bun aliment al acestor zile este cel care ne place şi care nu ne face rău, iar lista de mai sus este un reper important.

Hidratare

Castraveţii, bogaţi în apă şi potasiu, sunt foarte potriviţi caniculei şi e bine să mâncăm cât de mulţi putem. Dacă punem câteva felii de castravete într-un pahar cu apă rece, am obţinut o băutură delicioasă şi răcoroasă.

Alătură-te comunității noastre de cititori cu un Like pe Facebook Doftoria

Citeşte şi alte articole:

Hidrocuţia: evitaţi şocul termic

Plante care te protejează de razele soarelui

E bine să stai la soare? Argumente pro și contra

Insolaţia: prevenire, simptome şi remedii naturiste

Hidrotermoterapia: duşuri alternante pentru circulaţie deficitară

Apa cu vitamine: răcoritoare, detox și pierdere în greutate