Ardei gras: beneficii și proprietăți

ardei gras

Ardei gras

În plină vară, pieţele sunt arhipline de legume și fructe de sezon! Ne atrag atenția, în mod deosebit, ”piramidele” înălțate din fructe, castraveți și ardei graşi. Diferitele soiuri de ardei grași lungi, capia, roșii, poprică dulce, piper roşu şi multe alte soiuri sunt leacuri dovedite pentru o varietate de boli.

După mai bine de un secol şi jumătate de când ardeii sunt aclimatizaţi în Ţările Române, aduşi din Italia, Franţa sau din Spania, legumicultorii au obţinut câteva zeci de soiuri de ardei, între care cei graşi, cei iuţi, și ardeii kapia. Aceste legume păstrează aceeaşi denumire ştiinţifică: Capsicum annum, cu aceeaşi amprentă genetică.

Soiurile de ardeii dulci și iuți se consumă proaspete

În gastronomie se folosesc soiurile de ardei dulci și ardei iuți care se consumă proaspete, sub formă de salate. De asemenea, aceste soiuri se pot adăuga în diferite preparate. Ardeii iuți se consumă cruzi, ca atare, sau uscați, și în acest caz aceste soiuri se folosesc la condimentarea alimentelor. Când sunt folosiți la condimentarea alimentelor, ardeii se usucă şi se macină, obţinându-se boiaua dulce sau iute, condiment natural valorificat ca şi colorant, pentru mâncăruri şi pentru preparatele din carne.

Ardeii sunt un izvor de substanțe active

Ardeii sunt un izvor de substanţe active importante: glucoză, fructoză, zaharoză, amidon, pectine, lipide, carotenoide, vitaminele : A, C, E, P şi mai ales complexul vitaminic B ( B1, B2, B3, B5, B6, B9), enzime, precum şi ulei eteric. În compoziţia ardeilor se remarcă şi capsaicina, o substanţă iritantă revulsivă (în special în cel iute), diverse substanţe colorate de natură carotenoidică, flavonoide şi substanţe minerale.

Ardeiul iute combate oboseala și este benefic pentru oase

Ardeiul iute este afrodiziac, diminuează oboseala şi ajută la formarea oaselor, fiind benefic atât bătrânilor cât şi copiilor. Cei care au avut hemoragii recente, dar şi persoanele sensibile la contactul cu capsaicina, este foarte bine să consume ardeiul iute sub formă de tincturi, pentru că ajută la formarea sângelui.

O dietă cu ardei corectează carențele de calciu și de siliciu

Cercetările de laborator recomandă o dietă bogată în ardei cruzi sau în suc de ardei. Consumați în acest fel, în diferite salate, la orice masă, ardeii grași corectează carențele de calciu. Ardeii conţin, de asemenea, o cantitate mare de siliciu care contribuie la fortificarea unghiilor, a părului, dar şi a glandelor sebacee pe care le poate regla. Cei care au pielea mai închisă la culoare trebuie să consume suc de ardei, pentru că acesta are efect de depigmentare a tegumentului. În acest caz, petele de piele pot fi estompate urmând o cură cu suc de ardei gras timp de câteva săptămâni.

Soiurile de ardei au efecte terapeutice puternice dacă…

Cercetătorii susțin că atunci când sunt cultivaţi ecologic, toate soiurile de ardei au efecte terapeutice puternice. Există însă câteva diferenţieri în privinţa substanţelor active din compoziţia ardeilor, diferenţieri care se remarcă, mai ales, în funcţie de culoare, decât de soi. Ardeii verzi de pildă, sunt mai bogaţi în fibre alimentare şi în vitamina K, cei galbeni conţin cantităţi semnificative de vitamina A, în timp ce ardeii roşii sau cu nuanţe de portocaliu sunt bogaţi în licopină, o substanţă anticancerigenă prezentă în tomate. Toate felurile de ardei sunt bogate în vitamina C, iar 100 de grame din această legumă asigură necesarul de vitamina C pentru o zi întreagă. De aceea, ardeii sunt recomandați în boli produse de imunodeficienţă, cu episoade de febră.

Ardeii grași, procurați din surse de încredere, ecologice

„Principalul risc legat de consumul ardeilor graşi are legătură cu cantităţile de pesticide şi de substanţele provenite din îngrăşămintele chimice. Într-un studiu publicat în 2006, ardeii intrau într-un top 12 al celor mai poluate alimente din supermarketuri. Ca atare, principala grijă pe care trebuie s-o avem când consumăm ardei se referă la faptul că aceştia trebuie să provină din surse de încredere, din ferme unde se foloseşte o agricultură pe cât posibil ecologică. În rest, contraindicaţiile la consumul de ardei graşi sunt practic inexistente, fiind raportate doar la câteva cazuri de iritaţii gastrice şi intestinale, probleme cauzate de o sensibilitate individuală a pacienţilor” precizează Eugen Giurgiu, doctor în biochimie cu competenţe în fitoterapie şi nutriţie în studiul : ”Ardeii grași, o sursă de longevitate sănătoasă!”

Ardeii cruzi își păstrează principiile active

Ardeii cruzi au un efect terapeutic puternic, deoarece îşi păstrează intacte principiile active. Ei pot fi consumaţi ca atare sau, cel mai bine, sub formă de salată, asezonată cu ulei de floarea -soarelui presat la rece sau cu ulei de măsline extravirgin. Combinaţia – ardei cu ulei presat la rece- este foarte importantă, deoarece în prezenţa uleiului, vitamina A, dar şi alte substanţe active din ardei pot fi asimilate foarte bine de către organism.

Ardeii grași și roșiile au principii active comune

În salată, ardeii se combină foarte bine cu roşiile, deoarece ambele legume fac parte din aceeaşi familie (Solanaceae), cu principii active comune, (cum ar fi licopina, vitamina C, vitamine din complexul B). Doza minimă de ardei, care trebuie consumată pentru a obţine efecte terapeutice, este de 100 g zilnic. În același timp, doza optimă de ardei, administrată în timpul unei cure de vindecare este de 200 g pe zi. O cură de ardei proaspeţi ar fi bine să dureze minimum 30 de zile, în acest sens neexistând o limită maximă. De asemenea, nutriționiștii mai oferă un amănunt important consumatorilor de ardei grași : ”Dacă vreţi să aveţi mereu ardei proaspeţi pentru cură, păstraţi-i la frigider, în pungi de plastic la o temperatură nu mai scăzută de 4 grade Celsius. Totodată este foarte important să nu spălaţi ardeii înainte de depozitare. Astfel, ardeii ( ne referim la cei româneşti, care nu au stat în depozite multe săptămâni) se pot păstra foarte bine, chiar şi două săptămâni”.

Ardeiul gras stimulează secreția gastrică

Când este consumat crud sau în diferite preparate culinare, ardeiul gras stimulează secreţia gastrică, fiind util în dispepsia atonică. De asemenea, ardeiul crud fortifică vasele de sânge şi este antihemoragic.

Foarte eficient este și sucul ardeilor grași

Ardeiul gras se poate folosi și sub formă de suc, obţinut cu storcătorul de fructe. Se recomandă în special sucul de culoare verde, provenit din ardeii verzi, deoarece acest suc este mai activ. În bolile cronice mai grave se administrează câte 100 ml de suc, de 3 ori pe zi, cu 15 minute, înaintea meselor principale.

Adjuvant în cancerul pulmonar

În Shanghai, un oraş cu aerul extrem de poluat, s-a efectuat un studiu pe 60.000 de persoane adulte. Studiul respectiv a dovedit că o dietă bogată în pigmenţi carotenoizi, adică în substanţele care colorează în galben şi portocaliu legumele şi fructele, reduce semnificativ (cu peste 35%) riscul apariţiei cancerului pulmonar. Studiul a demonstrat că alimentele cele mai bogate în carotenoizi sunt ardeii galbeni şi cu nuanţe de portocaliu, dar și morcovii, şi dovleacul.

Previne infarctul miocardic

Referitor la efectele benefice ale ardeiului gras asupra sănătății, un studiu american demonstrează că ardeii graşi au o compoziţie chimică ideală pentru prevenirea infarctului miocardic şi a bolilor coronariene în general. Ardeii grași conţin cantităţi importante de vitamina C, flavonoide, vitaminele B6 şi B9, toate aceste substanţe reducând riscul apariţiei şi agravării bolilor de inimă. Pentru efectul preventiv, se recomandă cure de lungă durată, de două-trei luni, timp în care se consumă minimum 150 g de ardei pe zi, simpli sau în salată. Ardeiul gras se consumă în cantităţi mari (minimum 200 g pe zi) în salate preparate în mod obligatoriu cu ulei presat la rece şi cu suc de lămâie. Cercetătorii susțin că persoanele care se confruntă cu un nivel ridicat de colesterol, dar consumă mari cantităţi de ardei, nu prezintă o îmbunătăţire spectaculoasă a analizelor de sânge. În schimb, riscul de a dezvolta afecţiuni cardiovasculare este foarte scăzut.

Diabeticilor li se recomandă salată de ardei gras

Nutriționiștii europeni susțin că ardeii grași sunt bogați în substanțe antioxidante, iar acestea protejează sistemul nervos şi cardiovascular al diabeticilor. În același timp, aceste legume conţin cantităţi reduse de hidraţi de carbon, încât o porție zilnică de 100-200 g nu ridică probleme suplimentare organismului, legate de glicemie. De aceea, diabeticilor li se recomandă un consum zilnic de salată preparată din ardei, cu ceapă şi cu zarzavaturi verzi, o combinaţie cu efecte antioxidante şi de reglare a glicemiei.

Ardeii verzi și gălbui previn cancerul de colon…

Fibrele alimentare, vitamina C şi vitaminele din complexul B, substanțe active prezente în compoziţia ardeilor verzi sau de culoare gălbuie, recomandă călduros consumul acestor soiuri în terapia de prevenire a cancerului de colon. În acest caz, ardeii se consumă cruzi, câte o porție de 150 g zilnic, în cure de cel puţin 60 de zile pe an.

Ardeii conțin luteină și zeaxantină, benefice pentru vedere

Încă din anii 90, o echipă de cercetători italieni a descoperit în compoziţia ardeiului gras luteina şi zeaxantina, substanţe care previn formarea cataractei în cazul vârstnicilor, dar şi a degenerescenţei maculare, una din principalele cauze ale orbirii la persoanele de vârsta a treia. Pentru a reduce riscul apariţiei sau al recidivei acestor afecţiuni, vârstnicii trebuie să consume câte 100 g de ardei proaspeţi pe zi (de preferinţă galbeni sau roşii), în cure de cel puţin două luni pe an.

Alătură-te comunității noastre de cititori cu un Like pe Facebook Doftoria

Citeşte şi alte articole:

Ardei iute: 8 beneficii ale consumului

Prevenirea infarctului miocardic (atac de cord)

Cure de legume şi cure de fructe pentru un corp supraponderal